onsdag 25 maj 2011

Sammanhang och självkänsla sjunker

När friska tonåringars förmåga att tackla livet stärks med åren minskar den hos jämnåriga med epilepsi.
Det visar en svensk femårsuppföljning av knappt hundra unga människor med epilepsi från Linköpings universitet. De var 13-22 år när den första studien gjordes 1999 och 18-27 år vid uppföljningen 2004.
Forskarna utgår från Antonovskys forskning om orsaker till hälsa snarare än sjukdom. Han ansåg att människor med en stark känsla av sammanhang klarar stress bättre än människor med en svag känsla av sammanhang. Med känsla av sammanhang menas förmåga att uppfatta påfrestningar som fattbara, hanterbara och meningsfulla.
I den första studien, där ungdomar med epilepsi jämfördes med friska jämnåriga, upptäcktes inga psykosociala skillnader, utom för dem med svår epilepsi. I uppföljningen finns ingen kontrollgrupp men annan forskning pekar på att känslan av sammanhang stärks med åldern.
Hos de unga vuxna med epilepsi hade denna i stället minskat sedan tonåren. De som var anfallsfria mådde bättre men för övriga fanns ingen koppling till antal anfall. Nedgången i självkänsla var större och hängde tydligt samman med antal anfall.
En slutsats är att sjukdomen fördröjer utvecklingen från tonåring till ung vuxen. De svårigheter som alla unga möter när de ska skaffa jobb, körkort, bostad och partner är mer uppenbara för dem som har epilepsi. Även överbeskyddande föräldrar kan försena deras självständighet.
Fotnot. Studien ”Self-esteem and sense of coherence in young people with uncomplicated epilepsy: A 5-year follow up” är publicerad i tidsrkiften Epilepsy & Behavior 17 (2010)

1 kommentar:

  1. Jag vill använda denna gyllene möjlighet för att tacka chef Dr Wealthy för att bota min (DIABETES VIRUS) med sin örtmedicin. Jag har lidit av DIABETES Virus i 5 år nu, och sedan dess använde jag läkemedel som håller mig till idag, men en dag när jag surfar på Internet träffade jag ett inlägg om en dam som botades för DIABETES av Chief Dr Rika så jag bestämde mig för att försöka se om han kunde rädda mitt liv. Lyckligtvis för mig blev jag botad av honom. Jag kan inte sluta tacka honom för vad han har gjort för mig om du har liknande problem kan du kontakta honom via e-post: wealthylovespell@gmail.com

    Chief Dr Wealthy har botemedel mot alla typer av sjukdomslag, ring eller Whats App +2348105150446.

    SvaraRadera