onsdag 25 maj 2011

Känns inte som en sjukdom


Artonåriga Elin Lager tänker inte mycket på att hon har ungdomsdiabetes. Men hon är trött på myterna om den och skriver en bok om sjukdomen för nya unga patienter.
- Jag har inte fått sjukdomen för att jag har ätit mycket godis, slår hon fast.

Elin minns bara vagt hur hon blev sjuk och fick diagnosen diabetes typ 1 eller barn- och ungdomsdiabetes. Hon tror att det var i elvaårsåldern. Hennes mamma som är sjukgymnast blev misstänksam när Elin drack onormalt mycket. Hon tog sin dotter till doktorn och proverna bekräftade misstankarna.
- Eftersom jag kom tidigt till sjukvården hade jag inte hunnit bli speciellt sjuk. Men jag lades in för att lära mig om sprutor och annat. Jag kommer bäst ihåg att de hade en massa spel på avdelningen så det var nog dem jag sysslade med mest, säger Elin.
Hon tror att föräldrarna tog diagnosen allvarligare.
Hennes eget förhållande till sjukdomen har fortsatt lika odramatiskt som det började. Hon mäter sitt blodsocker fem gånger om dagen och justerar insulindoserna efter hur hon lever och vad hon äter. När hon är sugen på något sött unnar hon sig det.
- Jag har gradvis vuxit in i rutinerna och har alltid skött mig själv. När jag har får en känning av för lågt blodsocker häver jag den själv. Det jag har känns inte som en sjukdom.
Skötseln underlättas av att Elin har en insulinpump, som ger en jämn basdos insulin över dygnet. När hon vill äta eller blodsockret ligger för högt ger hon sig själv en extrados med ett tryck på pumpen.
- Pumpen gör att jag slipper bära med mig sprutor överallt och kan leva mer flexibelt. Jag är väldigt nöjd med den, säger hon.
Elin har berättat för sina kompisar, och för de lärare som behöver veta, att hon har diabetes.
- I början var det jobbigt eftersom jag ville vara som alla andra. Nu svarar jag gärna om någon frågar. Tyvärr finns en del myter om diabetes och somliga har väldigt bestämda åsikter, fast de är fel. Typ 1- diabetes blandas väldigt ofta ihop med typ 2, säger Elin.
Bland annat därför skriver hon och hennes bästa kompis Astrid Molin på en bok om typ 1-diabetes.
- Vi gör en bok för nyinsjuknade ungdomar mellan tolv och sexton år. Den ska vara tunn, lättläst och rolig med vardagstips och personporträtt. Vi intervjuar unga människor som inte har låtit hindra sig av att ha diabetes.
Bokidén började som ett projekt i skolan. Flickorna går inte i samma klass, inte ens på samma skola men fick lov att göra projektet tillsammans.
- Astrid och jag har varit kompisar hela livet och hon har varit med sedan jag blev sjuk. Vi har pratat väldigt mycket om diabetes och hon vet mycket.
Elin har ingen kompis med diabetes och har aldrig varit på läger för ungdomar med diabetes.
- Men nu har jag, på grund av boken, börjat engagera mig mer.
Människor med diabetes kan inte välja yrken som brandman, pilot, polis, yrkeschaufför och andra där en känning av lågt blodsocker kan äventyra andras säkerhet.
Dessbättre är det inga karriärer som lockar Elin. Hon lutar åt att gå vidare till teknisk högskola efter studenten men tänker ta ett sabbatsår innan dess och se sig om i välden. Hon tror knappast att sjukdomen sätter upp några hinder som inte går att komma över.
Fotnot. Artikeln har tidigare varit publicerad i Sydsvenskan.

Tillägg: Elins och Astrids bok är nu klar. Den heter "Du får väl inte äta wienerbröd". Mer info finns på deras hemsida www.dufarvalinte.se


Signaturen Maria i en berättelse på Svenska Diabetesförbundets ungdomssite Ung Diabetes:
Mitt liv försvann den dag jag fick diabetes, jag var tretton år. "Jaha" säger många "lite sprutor och en bra kosthållning, så borde ju alla leva!". Ofta så fyller de i med "fast det är ju säkert ganska jobbigt med". Jobbigt!!!??? Det är ett helvete! Det är inte bara till att ta en spruta när det passar och sen äta lite. Hela mitt liv måste planeras, så känns det i alla fall.


Kändisar med diabetes typ 1
Neil Young musiker
Nick Jonas, musiker
Per Zetterberg, fotbollspelare
Martin Svensson musiker
Ann Rice, författare
Mary Tyler Moore, skådespelare
Elliot Yamin, musiker
Bret Michaels, musiker

1 kommentar:

  1. Jag vill använda denna gyllene möjlighet för att tacka chef Dr Wealthy för att bota min (DIABETES VIRUS) med sin örtmedicin. Jag har lidit av DIABETES Virus i 5 år nu, och sedan dess använde jag läkemedel som håller mig till idag, men en dag när jag surfar på Internet träffade jag ett inlägg om en dam som botades för DIABETES av Chief Dr Rika så jag bestämde mig för att försöka se om han kunde rädda mitt liv. Lyckligtvis för mig blev jag botad av honom. Jag kan inte sluta tacka honom för vad han har gjort för mig om du har liknande problem kan du kontakta honom via e-post: wealthylovespell@gmail.com

    Chief Dr Wealthy har botemedel mot alla typer av sjukdomslag, ring eller Whats App +2348105150446.

    SvaraRadera