söndag 30 maj 2010

Metoder för stillhet sprids i skolan


Ljudnivån på Armbandets förskola i Norrköping är öronbedövande låg. Ovana besökare kan undra var de 86 barnen egentligen håller hus.
Många års träning med barnen i att stilla sig har skapat en miljö där lugn och ro är lika självklara som stoj och stim. Barnen behöver inte skrika för att göra sig hörda. Personalen mår så bra att de tidigare vanliga långtidssjukskrivningarna helt har upphört.
Armbandets förskola är pionjär inom en pedagogik som lär barn att förstå sambandet mellan inre upplevelser och yttre händelser, och som lär ut metoder för stillhet, koncentration och välbefinnande.
Ann-Kristin Källström Sundgren är chef för skolan. Hon började undervisa personal och barn på Armbandet 1996 och fortsatte 2001 på Kättsätters förskola när hon fick ansvaret även där.
Idag är barnen på de två förskolorna från 3-4-årsåldern vana utövare av qigong, yoga och massage.
- De blir inte bara lugnare, de blir också mer omtänksamma om varandra, berättar Ann-Kristin Källström Sundgren, som aldrig tvivlat på att hon var på rätt väg.
Hennes förskolor ingår i nätverket Drömmen om det goda, som utöver pedagoger består av journalister, psykologer, läkare, sjukgymnaster, terapeuter, företagsledare med flera. Nätverket undervisar i pedagogiken och stöttar forskare som undersöker vad den ger.
Nu har Drömmen om det goda spridits till omkring 100 skolor i Sverige och fått efterföljare i Norge och USA.
- Pedagogiken växer snabbt nu och särskilt i Norrköping, där vi nyligen hade utbildning av lärare. Vi väntade oss 30 personer, det kom 180, säger Anna Bornstein, journalist, författare och initiativtagare till Drömmen om det goda.
I Skåne går utvecklingen trögare. Men några eldsjälar finns även här och hösten 2010 kommer kurser att hållas för lärare i Malmö.


Drömmen om det goda
Drömmen om det goda är en hälso- och fredsmetodik som har utvecklats för att skapa lugn och ro i skolan. Metoderna kan användas på alla stadier från förskola till gymnasium. De bygger på fyra teman, som kan kombineras eller användas var för sig: stillhet (koncentrations- och avslappningsövningar), beröring (massage), reflektion (samtal om existentiella frågor), rörelse (qigong och yoga). http://www.dreamofthegood.org/

Anna Bornstein om när Dalai Lama föreläste i Globen för 8 000 gymnasieelever: ” Han skulle prata i 45 minuter för att inte trötta ut ungdomarna. Han pratade i två timmar och det var så tyst att man kunde ha hört en knappnål falla. Vi hade kunnat fylla Globen flera gånger om"
Publicerad i Sydsvenskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar