söndag 30 maj 2010

Medveten närvaro minskar stressen


Psykolog Yvonne Terjestam vid Linnéuniversitetet i Växjö-Kalmar har forskat om barns och ungdomars psykiska hälsa sedan 1990-talet och under tiden sett självkänsla minska och beteendeproblem öka.
- Träning i medveten närvaro minskar stressen och förbättrar elevernas fokus på skolarbetet, säger hon.
Hon är författare till Mindfulness i skolan, en nyutkommen bok om stillhetspedagogiken. Mindfulness betyder medveten närvaro.
- Det finns bara ett par böcker i ämnet och ingen tidigare på svenska. Jag hoppas att min bok kan fungera som en handbok för alla som arbetar med barn och ungdomar, liksom för föräldrar.
Hon tycker det är rätt att börja med de små barnen eftersom de verkar ha en medfödd förmåga att vara i nuet som bör tas tillvara. Men behovet av stillhet är minst lika stort hos de större barnen.
I den nya pedagogiken skiljer forskarna mellan mindless och mindful undervisning. Ett exempel på det förra är följande resultat från ett amerikanskt forskningsprojekt i skolor med generellt höga betyg. Elever i andra klass fick ett problem att lösa: ”På en båt finns det 26 får och 10 getter, Hur gammal är kaptenen?” Åttioåtta procent av eleverna svarade 36. Ingen svarade att problemet var omöjligt att lösa.
Mindful undervisning innebär full fokusering på och reflektion över problemet och då görs inte logiska felslut som i exemplet ovan. Kreativitet och förmåga till inlärning ökar när ungdomar gör stillhetsövningar.
Men sambandet är ännu starkare till minskad stress och oro, bättre självförtroende, trivsel i skolan och relationer mellan eleverna.
- I skolan handlar det mycket om att prestera och det upplever många elever som stressande. Därför fyller Drömmen om det godas metoder en viktig roll i dagens skola, säger speciallärare Mariann Henriksen på Vallhallaskolans högstadium i Oskarshamn.
Hennes arbetslag med fem klasser samarbetade med Yvonne Terjestam i projektet Barn i balans, läsåret 2006-2007. När projektet var slut och Yvonne Terjestam ville testa nya elever, bad de att få fortsätta samarbetet.
- Eleverna har undervisning i stillhet, massage, livssamtal och yoga inom ämnet Livskunskap två gånger i veckan. Niorna som har tränat metoderna sedan årskurs 7 är mycket positiva. Rasterna kan vara ganska stimmiga och eleverna ber ibland om en stunds stillhet inför ett prov för att lugna ner sig och öka koncentrationen.
Till hösten 2010 kommer stillhetspedagogiken att införas i alla nya klasser vid Vallhallaskolan.
Fotnot. Mindfulness i skolan ges ut av Studentlitteratur.
Publicerad i Sydsvenskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar